Sluit deze pagina en ga terug naar de homepagina

De Act of Love-campagne

Om koppels te motiveren om met elkaar te praten over combinatiedruk en eventuele compensatie-afspraken te maken, werd begin 2014 een mediacampagne opgezet.

Centraal stond de boodschap dat afspraken maken over wie wanneer een stapje terug zet om zorg op te nemen, een teken van liefde is, een zogenaamde ‘Act of love’. Het gesprek tussen partners over de combinatiedruk is daarbij erg belangrijk. Misschien zijn er wel alternatieven om de combinatie alsnog mogelijk te maken. Als dat onmogelijk blijkt, is het zaak om goed onderling af te spreken.

De Act of Love-campagne mikte vooral op jongvolwassenen omdat zij vaak aan het begin van hun relatie hun onderlinge verhouding vormgeven. Op dit moment worden ze zich vaak bewust van hun eigen genderverwachtingen en kunnen ze ingaan tegen eventuele genderstereotiepe verhoudingen. Via radio, tijdschrift en sociale media ging er aandacht naar genderstereotypen enerzijds als de combinatiedruk en de compensatieclausules anderzijds.

Het tijdschrift Flair bracht een speciaal katern uit over de thema’s van de campagne. Je kunt  dat katern downloaden of online lezen. Op internationale Vrouwendag verschenen een paginagrote advertenties in Humo en De Morgen.

Er werden ook radiospots uitgezonden. Er zijn twee versies. Elke versie begint met een koppeltje in een romantische situatie, waarin plots de tekst van de akte vermeld wordt. Daarna hoor je telkens een voice-over met informatie.  Beluister de radiospots of bekijk een transcript van de spots.